• Historie
    Historie De Succes; ooit één van de grootste rivierslepers.
  • Historie
    Historie Het partyschip ss Succes; in 1897 gebouwd als Rijnsleper en hier in actie bij de Lorelei.
  • Historie
    Historie De Succes kreeg na het stoomtijdperk een 2e leven als tankercleaner.
  • Historie
    Historie Partyschip ss Succes bijna 25 jaar op de sloop.
  • Historie
    Historie De Succes in 1985 gevonden als wrak op de sloop. Het begon als een "geintje".
  • Historie
    Historie Het partyschip Succes op de sloop; "zullen we beginnen?"
  • Historie
    Historie Stoommachines als schroot, maar een restauratie waard.
  • Historie
    Historie De Succes werd afgebroken tot aan de waterlijn en opnieuw opgebouwd.
  • Historie
    Historie Op de restauratiewerf; roestbikken en opbouwen.
  • Historie
    Historie Partyschip ss Succes in restauratie. Boeg in opbouw en thans kombuis.
  • Historie
    Historie Het partyschip Succes na 9 jaar restaureren in de afbouwfase.
  • Historie
    Historie Partyschip ss Succes; herbouwd naar "stoomschip De Bosman" (veerschip Enhuizen - Stavoren).
  • Historie
    Historie Het stoomschip Succes, herrezen als luxe partyschip in 1994. Luchtfoto Maidentrip.
Text Size

Historie ss Succes anno 1897

VERLEDEN, HEDEN EN TOEKOMST STOOM-SALONSCHIP SUCCES

Het stoomschip Succes werd tegen het einde van de 19-eeuw te water gelaten als stoomsleepboot en was, met een lengte van bijna 40 meter en een stoomvermogen van omgerekend bijna 700pk, één van Neerlands grootste en sterkste rivierslepers. Na het stoomtijdperk kreeg het een 2e leven als stoom-tankercleaner. Het schip kwam uiteindelijk rond 1970 op de sloop terecht. Na ruim 10 jaar wachten op de slopershamer werd het tot wrak verworden schip, om zijn absoluut unieke stoomtechniek, alsnog gered. Om na een langdurige restauratie uiteindelijk te herrijzen als luxe passagiers-stoomschip.

BOUW

In 1896 gaf de Fa. Otto Kriens uit Dordrecht, Machinefabriek Huiskens en van Dijk te Dordrecht opdracht voor de bouw van een Rijnsleper. Deze liet het casco bouwen bij Wed. Boele (P. Boele Pzn) te Slikkerveer onder bouwnummer 393. De stoomsleper werd voorzien van twee drie cilinder Diagonaalmachines (Huiskens en van Dijk), met twee stoomketels van Boele & Pot (bouwnummers 22 en 23) met elk een verwarmd oppervlak van 90m2.

CARRIERE

In 1897 werd het schip Succes gedoopt, en liep van de helling voor een loopbaan als stoomsleper bij Abraham van Dordt in Rotterdam. In 1916 ging het schip als "Sleipnir" over in handen van de Nederlandse Transport Maatschappij (NTM), die het schip in 1952 verkocht aan de Nederlandse Rijnvaart Vereniging (NRV). De beide Rotterdamse bedrijven zetten het schip in voor de sleepvaart tussen Rotterdam en Basel Zwitserland. De NRV liet de Machinefabriek H.J. Koopman te Dordrecht twee triple-expansie stoommachines plaatsen (bouwjaar 1915). Elk met een kracht van 250 PSI (omgerekend samen ca. 700pk).
In 1957 kocht het Rotterdamse classificeerbedrijf Vacuüm Cleaning (VC) de boot, en werd deze omgebouwd tot tankercleaner om weer onder de oorspronkelijke naam Succes (Succes I) dienst te doen. VC plaatste de uit 1931 stammende twee-vuurs Schotse ketel van de Fa. Biesbosch in Dordrecht (werkdruk 15 atm., 150m2 verwarmd oppervlak, ruim 200 vlampijpen en een inhoud voor 15.000 liter water). Het schip werd tevens omgebouwd van kolenstook naar zware stookolie en voorzien van een condensor. Bekijk 'de BEELDEN van vroeger'.

SLOOP EN RESTAURATIE

Van 1973 tot 1985 lag de Succes, wachtend op de "smeltoven", bij Rijsdijk-Bos in Hendrik Ido Ambacht. Na 12 jaar "op het droge" was er niet veel meer van over dan een schamele hoop roest. De restanten van het casco, maar bovenal de absoluut UNIEKE STOOMTECHNIEK, waren echter voor Joop Th. Mos uit Enkhuizen de moeite waard het alsnog te behoeden voor een definitief einde. Hij slaagde erin partners voor de RESTAURATIE van dit bijzondere stukje scheepvaarthistorie te vinden, waaronder de bekende Amerikaanse hartchirurg Dr. William Perry Murphy, en ging aan de slag.
Tot 1994 werd er gebouwd aan het stoomschip Succes. Het oorspronkelijke casco werd tot op de waterlijn afgebroken en opnieuw opgebouwd. De stoomkamers werden volledig gerestaureerd en na 9 jaar herrees het ss Succes als Neerlands oudste en grootste schroefaangedreven salonstomer. Een bijzonder luxueus en exclusief passagiers-stoomschip. Mét o.a. een verhoogde boeg en een 2e dek. Maar ook, met behoud van het nostalgische en authentieke karakter, gemoderniseerd om ondermeer aan alle (veiligheids)eisen te voldoen die de scheepvaartinspectie stelde om de Succes te kunnen certificeren voor de passagiersvaart. Later werd de Succes ook voorzien van een dieselmotor en een derde schroef, zodat er zowel op stoom als met een dieselmotor kan worden gevaren. Tegelijkertijd werd de stoomketel geschikt gemaakt voor het stoken van dieselolie in plaats van zware olie.
Het ss Succes is herbouwd op het oorspronkelijke stalen casco (brandmerk: 20848 BR 1993), met een opbouw naar het beeld/in de stijl van het ss Bosman, dat als veerschip "Enkhuizen-Stavoren" dienstdeed van 1915 tot 1936 (?). De antieke inrichting, met veel koper, kristal, teak en leer ademt de sfeer uit van de luxe passagiersschepen van begin 1900.

MÉÉR DAN EEN PARTYSCHIP

De instandhouding van de Succes bleek, evenals de zonder subsidies of bijdragen van derden uitgevoerde restauratie, een kostbare aangelegenheid. In 1996 besloot de huidige eigenaar Walter E. van den Broek uit Marknesse (met ingang van 1 juli 2015 Zutphen) met deze "volstrekt uit de hand gelopen hobby" ook te gaan varen met gezelschappen en de Succes, bijvoorbeeld tijdens nautische evenementen en stoomfestivals, open te stellen voor publiek ter dekking van de onderhoudskosten.

OFFICIEEL

Het stoom-salonschip Succes met scheepsnummer 2320848 (capaciteit van maximaal 110 passagiers) vaart thans vanuit de thuishaven Almere of iedere andere bereikbare plaats in binnen- en buitenland. De Succes is als partyschip SI-gecertificeerd (6299R) voor alle grote binnenwateren, rivieren en stromen, mag tot Basel Zwitserland varen op de Rijn (certificaat 6347D) en heeft een keur (22488) van het "stoomwezen" voor het gebruik van de stoominstallaties. De globale afmetingen: 38,5mL, 7,15mBr, 11,75mH, 2,15mD en een waterverplaatsing van 369194m3 (meetbrief HN 485).

MUZIEKBOOT

De Succes wordt vaak aangeduid als de "muziekboot" of het "orgelschip". Aan dek bevindt zich namelijk Europa's grootste STOOMORGEL (calliope) dat kilometers ver te horen is. Een echte publiekstrekker tijdens evenementen, maar ook een instrument dat muzikanten, geluidskunstenaars, producenten van films, commercials en documentaires intrigeert en inspireert. Vandaar dat de Succes de afgelopen jaren met regelmaat een prominente rol vervulde in uiteenlopende optredens en opnames.

TROUWLOCATIE

De nostalgische en romantische ambiance van de SUCCES maakt het schip tot een populaire trouwlocatie. Mede vanwege het feit dat het burgerlijk huwelijk aan boord voltrokken kan worden. Vandaar dat de "bruidsmars", naast "zie ginds komt de stoomboot", deel uitmaakt van het repertoire van het beroemde stoomorgel! 

 

Dit artikel is opgenomen in de WIKIPEDIA en wordt aldaar actueel gehouden. Weet u meer over ons schip? Laat het ons weten of voeg uw informatie toe aan het SUCCES-artikel in deze encyclopedie!

Lloyds

Lloyds Register, het gerenomeerde en wereldwijd opererende bedrijf dat o.a. namens de Nederlandse overheid (voorheen het Stoomwezen) de keuring en certificering uitvoert van drukinstallaties zoals onze oude stoomketel, draagt de "Stoomvaart" in Nederland een warm hart toe. Dat deed hen besluiten om de bij de Vereniging Stoomvaart aangesloten leden (zoals wij met het stoomschip Succes), de altijd weer kostbare keuring van de stoomketel aan boord van ons partyschip dit jaar cadeau te doen. Fantastisch. We hopen dat Lloyds als sponsor nog een paar jaar verbonden blijft aan onze vereniging met deze mooie bijdrage aan de instandhouding van ons stomend erfgoed. Klik HIER en bezoek hun website om te zien waartoe Lloyds nog meer in staat is!

 

Google samenvatting: Partyschip Succes, in 1897 gebouwd als stoomsleper, herrees na restauratie als luxe partyschip en is thans Neerlands oudste en meest exclusieve stoom-salonschip. Lees over de geschiedenis van een unieke stoomboot die voor de instandhouding als partyschip gebruikt wordt.